Wady i zalety aktualnie stosowanych standardów kół w rowerach górskich*:
1) Koła o rozmiarze 26” - 559 mm – klasyczny rozmiar koła w rowerze górskim:
Zalety:
- w porównaniu do innych są najlżejsze
- ze względu na najmniejsza średnicę, koło to ma najmniejszy obrotowy moment bezwładności - więc lepiej przyspiesza i skręca; łatwiej wykonać nim manewry w locie
- koła te dają możliwość zaprojektowania ramy, której geometria dzięki krótkim tylnym widełkom umożliwi zbudowanie skrętnego i skocznego roweru
Wady:
- porównując do większych kół, koła 26” mają większy opór toczenia na nierównościach (odczuwany szczególnie np. na korzeniach lub tzw. tarce)
- mają one mniejszą przyczepność ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z podłożem.
Rowery zbudowane na kołach 26” znajdą zastosowanie tak na prawdę w każdej dyscyplinie kolarstwa górskiego. Najlepiej jednak odnajdą się w ekstremalnych odmianach MTB typu DH, dirt jump, 4x, enduro, freeride. Ten rozmiar kół polecany jest również dla osób – które nie mają sprecyzowanych wymogów i zamierzają jeździć rekreacyjnie. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że dzięki długiemu istnieniu na rynku tego standardu, dostępny jest duży wybór części zamiennych (obręczy, opon, ram) w przystępnych cenach.
2) Koła o rozmiarze 29” (29ER) - 622mm:
To tak naprawdę koła 28”, ale jeśli opona jest szerokości około 2 cali, przyjmuje się określenie 29er.
Zalety:
- średnica koła większa o 63mm względem 26", zatem mamy mniejsze opory toczenia na nierównościach oraz większą powierzchnią styku opony z podłożem, co zwiększa naszą przyczepność
- możemy jeździć z mniejszym ciśnieniem niż na kołach 26” - również zwiększa to naszą trakcję
- większa średnica kół zapewnia nam większy komfort jazdy oraz pozwala na zbudowanie roweru z zupełnie inną geometrią: dzięki dłuższym tylnym widełkom i większej bazie kół, sprawia że taki rower jest bardziej stabilny - pewniej się prowadzi na prostych zjazdach oraz zapewnia stabilność na stromych podjazdach (nie podrywa nam się przednie koło dzięki czemu rower nie zatrzymuje się na pierwszych nierównościach, np. korzeniach),
- po przesiadce z 26” pierwsze wrażenie jest takie, że małe nierówności są mniej odczuwalne i można szybciej jechać w lekkim terenie
Wady:
- ze względu na nieco większą masę, ale dużo większą średnicę - koło takie ma większą bezwładność; rower gorzej przyspiesza oraz tracimy na zwrotności, co jest mocno odczuwalne na trudnych technicznie krętych odcinkach
- można przyjąć również, że rowery 29er nie są tak sztywne jak 26, a zarazem wytrzymałość kół na uszkodzenia jest mniejsza
Rowery zbudowane na kołach 29” najlepiej sprawdzą się na maratonach oraz wyścigach XC, chociaż coraz większą popularnością cieszą się też rowery 29er na pełnym zawieszeniu do zastosowań all mountain czy nawet enduro.
W przypadku użytkowania rekreacyjnego 29er będzie idealnym wyborem dla osób, które cenią sobie komfort oraz szukają roweru stabilnego, który pewnie prowadzi się w terenie. W średnio trudnych warunkach można pojechać szybciej niż na 26". Koła 29” dają również łatwość jazdy np. po piachu czy korzeniach. Taki rower sprawdzi się również w ambitnej turystyce górskiej, gdzie rowerem trekingowym ciężko wjechać ze względu na wąskie opony. Z drugiej strony dzięki obręczom o tych samych wymiarach co 28", możliwe jest zamontowanie opon trekingowych np. 28x1,75 typu slick, jeśli planujemy dłuższą wycieczkę po asfalcie i chcemy zminimalizować opory toczenia.
Warto również wspomnieć, że osoby o wysokim wzroście lepiej będą się czuły na większych kołach.
Standard 29" istnieje na rynku już kilka lat i większość producentów oferuje duży wybór obręczy i opon w tym rozmiarze.
3) Koła o rozmiarze 27,5” (650b) - 584mm
Ten rozmiar koła w świecie rowerowym istnieje od dawna, ale zastosowanie w MTB spopularyzowało się dopiero w ciągu ostatnich kilku sezonów.
Zalety:
- z założenia koła te maja łączyć zalety kół 29” i 26” bez zasadniczych minusów
- zwiększają komfort i przyczepność względem kół 26”, przy zachowaniu praktycznie identycznej geometrii roweru 26"oraz jego zwinności
- zachowana sztywność i wytrzymałość kół zbliżona do 26”
Wady:
- nazwa sugeruje, że koło 27,5” jest idealnie po środku 26” a 29”, ale metryczny rozmiar kola jest tak naprawdę bliższy 26" niż 29"
- koła te nie dadzą nam takiego komfortu jak 29”, a dla amatora różnice miedzy 26” a 27,5” mogą nie być zasadniczo wyczuwalne
- stosunkowo nowy standard, nie ma jeszcze tak dużego wyboru obręczy i opon, szczególnie ciężko o nisko budżetowe produkty
Zatem czy warto się przesiąść na nowy standard? Odpowiedz brzmi tak, jeśli szukamy roweru oferującego dużą zwinność oraz przyczepność. Roweru, którym da się w trudnym technicznie terenie pojechać szybciej niż na 26” i 29”.
Rozmiar ten wydaje się być idealny do zastosowania w cięższych dyscyplinach jak all mountain i enduro. W zjeździe rozmiar ten dopiero zostaje poddawany testom i wkrótce okaże się czy zagości tam na dłuższą metę.
27,5" cieszy się tez dużą popularnością na maratonach i wyścigach XC, wśród zawodników którzy chcą mieć większe koła niż 26", ale nie czują się dobrze na 29" np. ze względu na niski wzrost.
* Zestawienie zalet i wad powyższych rozmiarów kół nastąpiło przy założeniu, że poszczególne koła zbudowane są z tych samych modeli opon i obręczy, tylko w odpowiednim rozmiarze.
Tekst pobrany ze strony producenta Rometa.